Kannattaako ihmisten johtamiseen käyttää aikaa?

Kolumnini Puhtausala-lehdessä 4/2021:

Se oli eräs sunnuntaiaamu, kun luin sanomalehti Keskisuomalaista. Näin jyväskyläläisenä kiinnostaa kovasti Kirri-Vehniä-moottoritien valmistuminen ja ajattelin silmäillä pikaisesti tilannekatsausta, vaikka artikkeli näytti jatkuvan sivutolkulla. Aika nopeasti pysähdyin lukemaan jokaisen sanan, sillä huomasin lukevani kertomusta onnistuneesta ihmisten johtamisesta.

15,8 kilometriä pitkä moottoritie menee kallion läpi. Siihen on louhittu 800 metriä pitkä ja reilut 30 metriä syvä leikkaus ja sieltä on ajettu kiveä pois 60 000 kasettiautolastillista. Moottoritietä on rakennettu nyt 2,5 vuotta ja näyttää siltä, että se valmistuu ainakin puoli vuotta etuajassa.

142 miljoonan euron hankkeesta päävastuuta kantava projektipäällikkö kertoi, että hän haluaa puhua aina ”meidän hankkeestamme”. Hän haluaa hävittää perinteisen tilaaja-tuottaja-debatin. ”Kun kaikki alkaa mennä päin persettä ja tehdään virheitä, pomon pitää pystyä seisomaan ryhmänsä takana ja tukena, menivätpä asiat hyvin tai huonosti.” Projektipäällikkö painotti, että kaikilla on omat vastuualueensa ja velvollisuutensa. ”Välillä väittelemme tosi tiukasti, suu vaahdossa, sitten päätämme keittää kahvit ja lähteä vähäksi aikaa pihalle keskustelemaan vaikka vetouistelusta. Sen jälkeen palaamme sisälle jatkamaan vääntöä. Asiat taistelevat, eivät henkilöt.”

Tiesuunnitelma sitoo tekemistä, mutta silti projektipäälliköllä on ollut tapana pyytää palavereissa osallistujia heittämään ilmaan ajatuksia, jotka saavat olla myös outoja ja hölmöjä. Kerran eräs työmaapäällikkö oli sanonut, että tuota siltaa ei kannata tehdä siihen rapakkoon vaan kovemmalle maalle. Asiaa lähdettiin tutkimaan ja lopulta silta siirrettiin. Siitä tuli parempi, kuin alkuperäisessä suunnitelmassa.

Yksi työmaapäälliköistä kertoi omasta työnantajastaan, että siellä ihmiset ovat ihmisiä, eivätkä pelkkiä numeroita. Saman yrityksen reissutyömies sanoi olleensa yrityksen palveluksessa viisi vuotta ja huomannut, että firma haluaa pitää kiinni ammattimiehistään. ”Onhan se niinkin, että jos työntekijällä on huono olla, se vaikuttaa joka asiaan työssäkin. Kun on väsynyt, niin kiinnostus työntekoon loppuu ajan mittaan.”

Samainen työmies, joka ajaa työmaalla konetta kuin konetta, oli sanonut, että jos edessä on jokin pahempi paikka, niin ei siihen tarvitse mennä uhkarohkeasti näyttämään. ”Kyllä meidän pomolle voi sanoa, että ei tuonne kannata mennä.”

Kirri-Vehniä-moottoritie on niin käsittämättömän kokoinen työmaa, että se vaatii vahvaa kokonaisuuksien ja asioiden johtamisen taitoa. Asioiden, joista ihmiset tekevät työllään kokonaisuuden. Artikkelista nousivat esille ne tärkeimmät avaimet onnistumiseen: ollaan ihmisiä toisillemme, kuunnellaan ja arvostetaan. Ja pidetään mielessä se, että päämäärä on kaikille yhteinen.

Tämä työmaa on hieno käytännön esimerkki siitä, että ihmisten johtamiseen kannattaa todellakin käyttää aikaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s