Kohteletko työnhakijaa kuin asiakasta?

Kolumnini Puhtausala-lehdessä 4/2019:

Monille aloille työntekijöitä on vaikea saada. Hakemuksia saattaa tulla, mutta ne ovat vääränlaisia. Mahdottomia hakemuksia on turhauttavaa lukea, joten kiusaus siirtää sähköpostihakemus roskakoriin ja unohtaa se, on suuri. Käsi ylös, oletko tehnyt niin?

Jos mahdollinen asiakas lähettää sähköpostitse tarjouspyynnön, mietitkö, että nyt ei pysty eikä varsinkaan jaksa, joten laitanpa roskakoriin?

Voiko työnhakijaa ja asiakasta verrata keskenään? Asiakashan tuo rahaa taloon, joten eikös asiakas ole aina arvokkaampi? Yrityksissä, joihin saadaan helposti hyviä työntekijöitä, voidaan tuudittautua tuollaiseen ajatteluun, sallitaan se. Yrityksissä, joissa rekrytointi koetaan haastavana, asiakas ja työntekijä ovat samalla viivalla.

Miten toimit mahdollisen uuden asiakkaan kanssa? Todennäköisesti kuittaat tarjouspyynnön saaduksi ja vastaat siihen muutenkin mahdollisimman pian. Kun olet lähettänyt tarjouksen, soitat parin päivän päästä, että halutaanko siihen jotain tarkennuksia. Kun menet tapaamiseen, olet ajoissa, ryhtisi on hyvä ja olet muutenkin paras versio itsestäsi. Jälkeenpäin kiität hyvästä tapaamisesta ja toivot, että lopputulos on suotuisa.

Miten kohtaat työnhakijan? Poimitko parhaat hakemukset päältä ja unohdat loput? Onko haastattelutilanne kuulustelu? Olisiko sinulla periaatteessa muutakin tekemistä, joten saatat vastata kesken haastattelun Tärkeään Puheluun tai olla muuten Hirveän Kiireinen. En edes tiedä, mitä kaikkea voi tapahtua, mutta eräs kokemukseni viiden vuoden takaa osoitti, että paljon sattuu ja tapahtuu.

Hoidin rekrytointia IT-alalla. Koitin pitää mielessä, että jokainen, joka ottaa yritykseemme yhteyttä, on ihminen. Halusin, että jokainen töihin hakenut tuntisi, että häntä on kohdeltu hyvin ja kertoisi hyvästä kokemuksesta myös eteenpäin. Tapanani oli lähettää postitse vastauskirje kaikille heille, joita ei kutsuttu haastatteluun. Liitin mukaan leffalipun. Kirje oli kaikille samanlainen, mutta se koettiin hyvin henkilökohtaiseksi.

Eräs työnhakija laittoi kuvan rekryvastauskirjeestä LinkedIniin ja se sai valtavan huomion. Kaikista niistä lukuisista kommenteista ymmärsin, että työnhakijoita kohdellaan yleensä aika välinpitämättömästi. Joku oli ilmoittanut rekryvastauskirjeen Suomen parhaat asiakasteot Customer Experience -kilpailuun ja kävi niin, että minut palkittiin kunniamaininnalla huomioivasta rekrytoinnista. Mieti, rekryvastauskirje koettiin asiakastekona!

Parasta työnantajamielikuvaa rakentavat omat työntekijät, mutta myös ne hakijat, joita ei valittu: ”Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.” Vieläkö mietit, kannattaako huomioivaan rekrytointiin käyttää aikaa?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s