Osuvia oivalluksia vai outoa innovaatiotoimintaa?

Kolumnini Puhtausala-lehdessä 3/2019:

Kun yritysjohtajilta kysyy, mitä he toivoisivat henkilöstöltä, he vetävät syvään henkeä, nojautuvat tuolissaan taaksepäin ja pohtivat. Kaksi yleisimmin esitettyä toivetta: “voi kun henkilöstö suhtautuisi muutoksiin hyväksyvästi ja joustavasti” ja “voi kun henkilöstö kehittäisi ja kasvattaisi jatkuvasti tätä meidän liiketoimintaamme”.

Mietitäänpäs tätä liiketoiminnan kehittämistä ja kasvattamista. Kun johtaja oivaltaa, että henkilöstössä piilee paljon hyödyntämätöntä potentiaalia, hän alkaa puhua innovaatioista ja haluaa, että ne saadaan esille. Mitä pitää tehdä? Yleensä edetään kahta eri reittiä.

Yritykseen käynnistetään innovaatiotoiminta. Perustetaan siis työryhmä tai toimikunta, joka alkuinnostuu siitä, että nyt ollaan jonkin todella suuren äärellä, eli kohta kaikki kylpevät rahassa ja tulee mainetta ja kunniaa. Umpikuja tulee siinä vaiheessa, kun ilmoille alkaa lentää kysymyksiä, kuten: miten se innovaatio määritellään, kuka keksinnön omistaa, paljonko siitä maksetaan rahaa, voiko siihen käyttää työaikaa? Eli innovaatiotoiminnalle täytyy tehdä tarkat säännöt. Monta sivua. Se esitellään henkilöstölle yhteisessä tilaisuudessa. Kukaan ei oikeastaan tajua mitään. Kaikki palaavat tekemään sitä työtä, mitä joka päivä tekevät.

Toinen tapa on lähteä tarkastelemaan, olisiko henkilöstö kiinnostunut kehittämään yhteisiä tapoja tehdä työtä. Otetaan porukka kasaan tai vaikka useampaankin kasaan. Käydään yhdessä läpi nykyisiä toimintatapoja, kysellään ihmisiltä, tehdäänkö meillä joitakin asioita kummallisesti. Jos sinä saisit päättää, mitä muuttaisit? Kysymykset saattavat vähän jännittää, mutta kun kyselee vaan, niin pikkuhiljaa ihmiset rohkaistuvat sanomaan, että ehkä tämä, mitä ollaan tehty 20 vuotta samalla tavalla, ei ehkä vuonna 2019 enää toimi niin hyvin. Asioita korjataan ja ihmiset rohkaistuvat huomaamaan asioita ja kertomaan niistä. Jonain päivänä sieltä voi kummuta idean siemen, jota yhteiskehittämällä saadaan aikaan jotain suurta ja sitten kylvetään rahassa ja saadaan mainetta ja kunniaa.

Ensimmäinen malli voi toimia yrityksissä, joissa yrityskulttuurin elementteihin kuuluu olennaisena osana jatkuva vuoropuhelu henkilöstön kanssa, aito kuunteleminen ja halu tehdä asioita paremmin. Sillä avoimessa ja arvostavassa ilmapiirissä uskaltaa olla oma itsensä ja sanoa, jos on jotain asiaa ilman, että joku lyttää tai arvostelee. Ei ole siis mikään ongelma ideoida ja innovoida – ellei siitä ole tehty byrokraattisesti liian vaikeaa.

Miten te rohkaisette toisianne, siellä arjen keskellä, kehittämään työtänne niin, että työn tekeminen on sujuvaa, mukavaa, tuottavaa ja yrityksen toimintaa eteenpäin vievää?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s