Entä, jos joku sanoisi sinulle: ”Ihanaa, että olet olemassa. Olet tärkeä ihminen.” Millainenhan tunne siitä tulisi? Ilahtunut, vähän hämmentynyt, mutta erittäin kevyt. Mitä siitä tunteesta seuraisi? Hymy jäisi kasvoille, askel nousisi iloisemmin ja vähän tylsempikin työtehtävä tuntuisi yllättävän kivalta. Todennäköisesti olisit valmis ilahduttamaan tuota ihmistä, joka sinulle noin halusi sanoa.

Entä jos hän, joka sinulle sanat lausui, olisi pomosi tai työkaverisi? Tuntuisiko sinusta, että tämä on hyvä työpaikka ja haluaisit tehdä kaikkesi, että yhdessä olisimme vahvempia, asiakkaat tyytyväisempiä ja firma menestyisi vielä paremmin? Varmasti tuntuisi.

Työhyvinvoinnin johtamisessa kiittäminen on erittäin hyvä alku. Jokainen ihminen haluaa tuntea, että hän on tärkeä ja että häntä kunnioitetaan. Kukaan ei halua olla legopalanen, joka voidaan vaihtaa milloin tahansa toiseen samanlaiseen. Jokainen haluaa olla ainutlaatuinen palapelinpala, joista jokainen täydentää kokonaisuutta. Jota ilman kokonaisuus ei ole se, mikä sen pitäisi olla.

Jokaisen täytyy myös pystyä hahmottamaan kokonaisuus, tietää suunta, mihin ollaan menossa. Jos ajatellaan, että päivittäiset arjen haasteet riittävät, siinä ollaan pahasti väärässä. Sitoutuminen on suoraan verrannollinen siihen, miten tärkeänä jokainen näkee oman roolinsa siinä yrityksessä, johon yhdessä olemme kasvamassa. Ja siihen eivät riitä talousluvut, joita kohti ponnistellaan, sen täytyy olla jotain merkityksellisempää. Sillä suunnan hämärtyessä henkilöstö miettii herkästi, miten heidän henkinen pääomansa säilyy ja kasvaa tämän organisaation osana ja onko porukka sellainen, jonka eteen haluaa tehdä parhaansa.

”Yksilö tulee näkyviin silloin, kun joukkue pelaa hyvin”, sanoi tämän kevään pikkuleijonien MM-finaalipelin kommentaattori. Työelämässäkin hyviä yksilösuorituksia tukee tiimi, jossa on turvallista olla oma itsensä, jossa kunnioitetaan toisia ihmisinä, hyväksytään erilaisuus ja sallitaan kokeilunkulttuuri. Maaleja pitää tuulettaa, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan yrityselämässä; täytekakkua, kuohuviiniä, pullakahveja tai lämpimiä kiitoksen sanoja.

Työhyvinvoinnin johtaminen on ihmisten kohtaamista aidosti ja rakkaudella. Vain aidoilla tunteilla voi synnyttää luottamusta ja rakentaa jatkuvasti parempaa arkea. Ja tämä kuuluu meistä jokaiselle, mutta se lähtee aina ylimmästä johdosta. Se unohtuu niin helposti, mutta sen merkitystä ei pitäisi koskaan vähätellä. Ihminen sitoutuu johtajaan ja hänellä täytyy olla tunne, että myös johto on sitoutunut häneen. Siihen toki riittää myös kuukausittainen palkkakuitti, mutta jos haluaa saada rahalleen paremman vastineen, kannattaa muistaa, että onnellinen ihminen on tuottavampi. Kun johdetaan työntekijöiden työhyvinvointia, johdetaan samalla vahvasti myös yrityksen tuloksellisuutta.

Entä jos sanoisit tänään työkaverillesi, tiimiläisellesi, pomollesi: ”Ihanaa, että olet meillä töissä. On tärkeää, että juuri sinä teet tätä työtä.” Olisiko se hyvä alku?

 

Kirjoitus on julkaistu alunperin TietoAkselin blogissa, jossa kävin vierailemassa. Pidän aiheeseen liittyvän webinaarin Johtamalla työntekijöiden työhyvinvointia – johdat yrityksesi tuloksellisuutta 10.5.2017.

Mainokset