Kun annat henkilölle monipuolista palautetta hänen työstään, rupeaako hän siellä työarjen keskellä kukoistamaan kuin leskenlehti konsanaan, joka puskee kukkansa esiin harmaanruskeidn lehtien joukosta? Kyllä, aivan varmasti.

01_leskenlehdet

Puhuin tällä viikolla projekti- ja palvelupäälliköillemme palautteenannosta. Ovathan he omassa työssään aina lähimpänä asiantuntijaa, koska ohjaavat heidän päivittäistä työtään. Poimin esitykseeni esimerkin meidän someintran blogista, jossa olin ystävänpäivänä pyytänyt antamaan palautetta työkaverille. Ne lähellä istuvat työkaverit kun ovat työystäviä, toiset ihan todellisiakin ystäviä. Aina ei tule sanoneeksi, että mukavaa, kun olet siinä ja kiitos, että aina autat ja tuet. Ystävänpäivä tuntui sopivalta päivältä havahtua sellaiseenkin. Saimme hienoja kiitoksia, mutta yhteen kiteytyi äärimmäisen paljon. Sen oli antanut asiantuntija palvelupäällikölleen: ”Haluan kiittää Anttia säännöllisestä palautteen antamisesta tekemiseeni liittyen. Niistä saa aina pienen buustin riippumatta siitä, onko kyse ollut positiivisesta palautteesta tai rakentavasta kritiikistä. Tietää ainakin, ettei hommani ainakaan ihan turhanpäiväistä ole.”

Siinä oli sanottu paljon. Hyvä mieli hyvästä palautteesta, into kehittää omaa työtään rakentavan palautteen jälkeen ja se, että työllä on selvä merkitys. Tärkeänä koin myös sen, että asiantuntija antoi palautetta hänelle, joka hänen päivittäistä työtään johtaa. Jokainen tarvitsee työstään palautetta. Ihan jokainen.

02_maali

Joskus työssä on hetkiä, että joku hiertää ja motivaatiota joutuu etsimään. Mutta kun menee lähelle ihmistä ja kuuntelee häntä, joka kerta sieltä tulee esiin se, että hän ihan aidosti haluaa onnistua työssään. Ei kukaan halua epäonnistua. Kysymys on vain siitä, mikä häntä estää onnistumasta työssään.

03_Rumpali

Rumpali sanoo Bambi-elokuvassa, että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, on parempi olla hiljaa. Joissakin tapauksissa näin kannattaakin tehdä, sillä jatkuva valittaminen ja epäkohtien esille nostaminen työyhteisössä on kuluttavaa ja turhaa, ellei ole esittää minkäänlaisia korjausehdotuksia. Mutta kun annat henkilölle palautetta hänen työstään, sinun on annettava sitä myös niistä asioista, jotka eivät suju. Jos ohjaat ihmisen päivittäistä työtä, pahinta, mitä voit hänelle tehdä, on pitää häntä luulossa, että hänen heikkoon suoritukseensa ollaan tyytyväisiä. Silloin ihminen ei tiedä, missä asioissa hänen pitäisi kehittyä. Pahimmassa tapauksessa häntä ei oteta mukaan projekteihin ja se on syrjintää. Parhaimmassa tapauksessa henkilö saa lisäkoulutusta ja tukea työlleen, pystyy ehkä vaihtamaan hänelle sopivampaan työhön talon sisällä ja onnistumaan työssään.

04_kääpiöt

Kun annat henkilölle kriittistä palautetta, analysoi tapahtunut ja käy läpi sekä hyvät että huonot puolet. Kerro, miten sitä voisi tehdä jatkossa paremmin. Sano avoimesti, jos homma ei ole onnistunut ja tarjoa tukea, jos henkilö sitä tarvitsee. Sävy ratkaisee tässäkin asiassa. Ota huomioon, että eri aikoina ihmisen suoritustaso voi vaihdella. Siihen voi vaikuttaa esimerkiksi vaikea tilanne perheessä. Ihminen on kokonaisuus, oikeastaan ei voida edes puhua työhyvinvoinnista, koska kyse on aina kokonaishyvinvoinnista. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kun annat krittiistä palautetta, muista, että negatiivinen fiilis kestää aina pidempään kuin positiivinen, siksi kannattaa huomioida kaikki pienimmätkin positiiviset onnistumiset ja antaa niitä kuusi kertaa enemmän. Muista, että rakentavalla palautteella ohjaat oikeaan suuntaan, positiivisella palautteella saat hänet kukoistamaan.

Usein unohdetaan, että hyvät keskustelutkin ovat palautteen antamisen arvoisia. Kun keskustellaan analyyttisesti asioista, molemmat saavat uusia näkökulmia ja tukea työhönsä. Kiitä siis hyvästä keskustelusta, arvostat sillä tavalla toisen näkemystä.

05_faktat

Joskus henkilö ei ole valmis tai ei halua ottaa vastaan korjaavaa palautetta. Hän on eri mieltä kanssasi ja hän kokee, että häntä kohdellaan epäreilusti. Hän saattaa reagoida tilanteessa voimakkaastikin. Valmistaudu aina tilanteeseen listaamalla faktat. Jos sinulla on toisen käden tietoa, selvitä faktat erityisen tarkasti. Mene tilanteeseen rauhallisena ja mieli tyhjänä. Ota vastaan henkilön tunnekuohu ja ymmärrä hänen tunteensa. Kukaan ei voi tuntea väärin. ”Kyllä minä ymmärrän, että olet minulle vihainen, kun nostin esille tämän asian.” Jos hänen heikkoon suoritukseensa ei olla koskaan aiemmin puututtu, sitä vaikeampi tilanne on. Jatkuvalla palautteenannolla säästyt pahoilta tilanteilta. Mutta koska ihminen haluaa kuitenkin aina onnistua työssään, selvitä faktojen läpikäymisen jälkeen se, millaista tukea henkilö työssään tarvitsee niin, että hän voi siinä jatkossa onnistua.

Meillä projekti- ja palvelupäällikön ei tarvitse jäädä tämmöisissä tilanteissa yksin. Hän voi tarvittaessa pyytää näihin keskusteluihin mukaan minut tai muita nimettyjä henkilöitä. Pääasia, että tunnistetaan tilanne ja puututaan siihen, oli sitten kyse henkilön suoriutumisesta työssään tai vaikka siitä, että on tullut fiilis, ettei hänellä ole henkilökohtaisessa elämässään kaikki kunnossa. Tärkeintä on hoitaa tilanne fiksusti. Olin antanut heille etukäteen luettavaksi Matti Vesalan hienoa ja avointa pohdintaa palautteenannosta tilanteessa, jolloin palaute on annettu siten, että se on tuntunut pahalta.

Kerroin heille, että palautteenannon jälkeen, kun he lähtevät pois tilanteesta, molemmilla täytyy olla tunne, että he ovat säilyttäneet kasvonsa. Ketään ei ole nolattu ja kukaan ei ole nolannut. Palautetta on annettu tavoitteiden mukaisesti, jotka ovat ihmisen kokoisia. Ei futiskentälläkään odoteta, että maalivahti käy pistämässä pallon vastustajan maaliin.

06_joukkue

Pyysin projekti- ja palvelupäälliköitä miettimään ihan itsekkäistä lähtökohdista, mitä hyötyä hänelle itselleen on siitä, että hän antaa projektiporukalleen monipuolista palautetta. Mahdollistaako se myös hänen oman onnistumisensa?

Kuvassa on tyttäreni JyPK 02 United –futisjoukkueen kuva, jossa he tsemppaavat toisiaan juuri ennen yhtä viime kesän finaalipeliä. Valmentaja ei ole kuvassa. Hän ei juurikaan puutu tyttöjen peliin, kun he ovat kentällä. Hän ottaa heitä välillä huilaamaan, saattaa vaihtaa heidän paikkaansa kentällä, tukee tarvittaessa, mutta ratkaisut kentällä tytöt tekevät itse. Hommat on opeteltu harkoissa. Hyvä työn johtaminen, realistiset tavoitteet ja kehittymistä tukeva palautteenanto mahdollistavat onnistumisen ja silloin ei tarvitse joka asiaan puuttua. Peli kulkee.

Mainokset