”Missään muussa Euroopan maassa en ole kohdannut yhtä ynseää, pahantuulista ja piittaamatonta käytöstä kuin Suomessa”, sanoi Jari Tervo Yle Uutisten blogissa. Minäpä kerron, millaista käytöstä ja uskomatonta palveluasennetta saimme, kun tilanne oli niin sanotusti Neidot pulassa.

Ensimmäinen kohtaaminen:
Istuin ystävättäreni kyydissä Mannerheimintiellä, kun viereemme ajoi taksi, jonka kuskilla selvästi oli meille asiaa. Avasin ikkunan ja hän sanoi: ”Teillä on vasen takarengas tyhjä.” Emme mykistykseltämme saaneet sanotuksi edes kiitosta, mutta ei sitä taksikuski jäänyt odottelemaankaan. Totesimme sen, minkä taksikuski oli huomannut, takarengas oli puhjennut. (Disclaimer: tässä kohdassa ystäväni soitti ynseän ja pahantuulisen puhelun miehelleen liittyen vanhoihin talvirenkaisiin, mutta se ei liity tähän positiiviseen tarinaan).

Toinen kohtaaminen:
Olimme nilkuttaneet autolla hotellin parkkihalliin ja siirtäneet perjantai-iltapäivänä tapahtuneen rengas-välikohtauksen murehtimisen seuraavaan päivään. Lauantaina me sitten raahasimme parkkihallin infosta nuoren jantterin rengasta ihmettelemään ja hän ehdotti soittamista Autoliittoon. Meidän tilannetta katseli kuitenkin kiinnostunut silmäpari läheisestä autosta. ”Ei sattuisi kiinnostamaan renkaanvaihto?” ystävättäreni huikkasi hänelle. Kyllä häntä kiinnosti. Miehen perhe odotti kärsivällisesti, kun tämä nosti auton kiikkerän tunkin varaan ja yritti päästä selville tilanteesta. Puhjennut rengas oli liimautunut suolalla kiinni ja hän ei uskaltanut tunkista johtuen sitä kovin kovasti heilutella. Hän myös katseli hieman epäillen vararengasta, joka muistutti lähinnä mopon rengasta ja suositteli hankkimaan ihan oikean renkaan yli 300 kilometrin kotimatkallemme. Ihana mies ja ihana perhe, joka uhrasi meille aikaansa ihan vain auttaakseen.

Kolmas kohtaaminen:
Oli siis lauantai, kello yksi iltapäivällä, ruuhkaisinta aikaa rengasliikkeillä ja me vieraassa kaupungissa. Parkkihallin puomissa oli numeropalvelun mainos, joten soitin 020202. Kerroin, että olemme kohtuullisen toimintakyvyttömällä renkaalla keskellä Helsinkiä, haluamme ostaa neljä uutta rengasta ja saada ne tänään auton alle. Ystävällinen nainen löysi meille nopeasti Mannerheimintieltä rengasliikkeen, joka oli auki kahteen ja yhdisti minut eteenpäin.

Neljäs kohtaaminen:
Puhelimeen vastasi Jari Järvenpää HJ Rengaspalvelut Oy:stä. Hyvin nopeasti kävi ilmi, että hän halusi auttaa meitä, vaikka hänellä oli päivä täynnä asiakkaita ja sulkemisaika lähestymässä. ”Tulkaa kahdelta, kun viimeinen asiakas lähtee, niin laitetaan teille renkaat alle”, hän sanoi. Ja niin me vaapuimme rengasliikkeelle. Järvenpää teki tarkkaavaisen tilanneanalyysin, eikä ryhtynyt esittelemään tunnekuohuiselle ystävälleni eri rengaslaatuja, vaan teki päätöksen itse. Saimme hyvän paketin, ei sitä kalleinta, ei halvinta, vaan järkevimmän. Kaikesta hänen tekemisestään huokui ystävällinen ja lämminhenkinen palveluasenne.

Tämän Neidot pulassa –episodin aikana emme siis missään vaiheessa kohdanneet ynseää, pahantuulista ja piittaamatonta käytöstä. Pääsimme aidon auttamisenhalun tapahtumaketjuun, jonka seurauksena ehdimme illaksi kotiin.

Mainokset