Kun minua pyydettiin puhumaan palkitsemisesta HR-ammattilaisille, olin tietenkin heti innoissani; totta kai tulen. Hämmennyksen tunne ilmaantui siinä vaiheessa, kun pysähdyin miettimään, mitä se palkitseminen oikeastaan tarkoittaa.

Teen töitä kädet savessa, tunteella. En mieti kovinkaan kauaskantoisia ajatuksia, haluan, että asiat ovat hyvin nyt. Palkitseminen aiheena alkoi yhtäkkiä tuntua tukalalta, sillä enhän minä mieti bonusperusteita tai varsinkaan mittareita. Ennen kuin lähdin etsimään paperipussia, mihin voisin hengitellä rauhallisesti, päätin miettiä, mitä palkitseminen minulle tarkoittaa. Oikeasti.

Työni itsessään on palkitsevaa, kun saan tehdä sitä, mistä tykkään ja kun tiedän tekeväni oikeita asioita. Minulla on aivan huippuluokan työkaverit ja voin luottaa siihen, että johto tekee oikeita päätöksiä. Ja mukavaa on myös se, että on kaunis tietokone. Meidän nörtit sanovat varmasti aikalailla samanlaisia asioita, paitsi tietokoneen kohdalla he käyttävät erilaista adjektiivia ja muutenkin käsittelevät aihetta laajemmin.

Päätin kertoa kollegoille tilaisuudessa, että minun mielestäni palkitseminen on osa yrityskulttuuria. Se on vaikka sitä, että joka viikko toimistolla on taukojumppaa ja että bändeillä on kellarissa oma treenikämppä. Se on sitä, että välillä juhlistetaan nostamalla skumppamaljoja ja että ystävänpäivänä syödään sydämenmuotoisia suklaapaloja.

Pysähdyin myös miettimään, tuntuuko vuosittainen bonus palkinnolta. Sillä monimutkaisten laskutoimitusten jälkeen koneistosta tilille pullahtanut bonus saattaa olla aika monen mielestä liian vähän tai johonkin verrattuna huonompi. Aika moni siihen ei edes kiinnitä huomiota tai ainakin unohtaa sen nopeasti. Se ei missään tapauksessa herätä suurta positiivista tunnekuohua.

Puhuin siis siitä, mistä tiesin jotain. Puheenvuoroni jälkeen eräs tapahtuman osallistujista tuli luokseni hymyillen. ”Soitin heti työpaikalle ja pyysin tilaamaan meidän taukotilaan ystävänpäiväsuklaat”, hän kertoi.

Minua henkilökohtaisesti palkitsee eniten se, kun pienestä huomioimisesta leviää toisen kasvoille välittömästi hymy. Kun hän on odottamattomasti ilahtunut arjen keskellä. Minua palkitsi hyvin paljon myös se, että olin puheenvuorollani onnistunut innostamaan.

Pienet asiat voivat olla suuria, jos ne tulevat suoraan sydämestä.

 

