Välillä silmiini osuu some-profiileja ja artikkeleita, joissa kerrotaan, ettei kyseinen henkilö edusta yrityksen virallista kantaa, vaan kaikki lausunnot ovat kirjoittajan omaa pohdintaa. Varmasti fiksu tarkennus, mutta silti jään aina ihmettelemään.

Jokainen kohtaaminen yrityksen nimissä kertoo jotain itse yrityksestä. Korkealla tasolla laadittu viestintästrategia (tai se Yrityksen Virallinen Kanta) ei paljoa auta, jos rouva tai herra yrityksenedustaja tekee tilauksen aina viime tipan jälkeen vaatien, olettaen ja räksyttäen kaupan päälle.

Tiedetäänkö yrityksissä riittävän tarkasti, millaiset ihmiset ovat luomassa sitä tärkeää yrityskuvaa? Asiakasrajapinnassa toimivia henkilöitä rekrytoitaessa kiinnitetään erityistä huomiota vuorovaikutustaitoihin, myyntitykkikertoimeen ja miellyttävään käytökseen. Kuinka usein näitä ominaisuuksia mietitään henkilöiden kohdalla, jotka oman toimensa ohella ostavat ja pääsevät olemaan niitä vaativia asiakkaita?

Itse tilasin jouluviikolla pitopalvelusta henkilöstölle joulupuuroa. Puuro tuli 15 minuuttia myöhässä ja sitä ei ollut riittävästi. Minua ei kauheasti kiinnostanut kuulla tarinoita pitopalvelun rikkimenneistä padoista, vaan räksytin miespoloiselle. Jos kaikki olisi mennyt niin sanotusti putkeen, hänelle olisi jäänyt mieleen joulumusiikki, kynttilät ja iloiset ihmiset. Nyt hän muistaa todennäköisesti meidän firmasta vain kiukkuisen naisen tonttulakissaan ja sangen tukalan tilanteen.

Hyvin johdetussa ja kannustavassa työyhteisössä työskentelee ihmisiä, jotka säteilevät yhteistä onnea myös ulospäin. Se on melkoinen lisäarvo yrityksen tarjoamille hyville tuotteille ja palveluille. Sellaisen yrityksen ihminen myös tajuaa pyytää anteeksi, jos on sortunut rakentavan palautteen sijasta räksyttämään, tonttulakissa tai ilman. Työelämässä on kyse aina ihmisten kohtaamisista. Koskaan ei yritys kohtaa yritystä.

Mainokset